קידום אתרים מוצלח תלוי במידה רבה בניתוח מתקדם של אתרים ברשת האינטרנט, בין אם מדובר באתרים שלנו ובין אם מדובר באתרים של המתחרים שלנו. מרבית מקדמי האתרים משתמשים לפחות בשירות אחד ייעודי או שניים.
מרבית השירותים כיום הן למעשה תוכנות כשירות (SaaS). כלומר, מדובר בתוכנה שיושבת על ענן ברשת האינטרנט וניתן להשתמש כמו בכל אתר אחר (למרות שחלק מהשירותים האלו כן יש אפליקציות לטלפונים חכמים).
יחד עם זאת ישנן גם מספר תוכנות להורדה שניתן להתקין על המחשב לצרכי ניתוח SEO. לדוגמה SEO PowerSuite שמורכבת ממספר תוכנות קטנות יותר ותהיה נוחה יותר למי שרגיל לממשק חלונות (קיימת גם למק ולינוקס)
מכיוון שיש המון תוכנות שונות, נחלק אותן לפי קטגוריות או הצרכים השונים להם הן משמשות
מעקב אחר תנועה
הכלי בה' הידיעה למעקב אחרי תנועה הוא Google Analytics. גרסה 4 מציגה שיפורים רבים בכל מה שקשור למסחר אלקטרוני וזיהוי של אירועים שמתרחשים בתוך האתר, כך שלמעשה מדובר בכלי מתוחכם ביותר שלא מציג אך ורק את מספר הגולשים.
ניתן להתחבר ל-API שלו וכך להציג נתונים בכל תוכנה או שירות אחר.
החיסרון של GA הוא בכך שהחיפושים האורגנים בגוגל מוסתרים על מנת לשמור על פרטיות הגולשים.
זיהוי בעיות טכניות באתרים
כאן אנחנו מדברים על תגי SEO כפולים, עמודים חסרים, הפניות בעייתיות מעמוד לעמוד ועוד אספקטים שחשובים לקידום אתרים. לצד ה-Search Console שהוא כלי של גוגל שיכול להתריע על בעיות כפי שגוגל רואה אותן, יש עוד תוכנה אחת מצוינת שכבר הפכה לסטנדרט בתעשייה: Screaming Frog.
מדובר בתוכנה אותה מורידים למחשב בתשלום (יש גם גרסה מוגבלת בחינם) ולמעשה סורקת את האתר עמוד אחרי עמוד כדי למצוא בעיות שונות שיכולות לפגוע בביצועים של האתר בתוצאות החיפוש.
מחקר מילות מפתח ומעקב אחרי מיקומים
מחקר מילות מפתח הוא השלב בו אנחנו למעשה מוצאים את החיפושים הכי רלוונטיים לאתר שלנו (כל חיפוש מכונה "מילת מפתח" ויכול להיות מורכב למעשה ממספר מילים).
כשאנחנו יודעים באילו מילות מפתח להתמקד, נוכל למשוך גולשים לאתר שלנו ביתר קלות, אבל עלינו לדעת גם עד כמה כל מילת מפתח היא תחרותית (כמה קשה לקדם אותה) וכמה אנשים בדיוק מחפשים אותה בחודש. למעשה זהו אחד הנדבכים החשובים ביותר לכל פרויקט של קידום אתר.
דבר חשוב נוסף שאנחנו רוצים לדעת בנוגע למילות המפתח הוא היכן בדיוק אנחנו ממוקמים בחיפוש. המיקומים בגוגל משתנים כל הזמן, אבל באמצעות מעקב אחרי מספר גדול של מילות מפתח אנחנו יכולים לזהות מגמות חשובות.
יש כלים רבים למחקר מילות מפתח ומעקב אחרי מיקומים.
שני שירותים שעובדים כ-SaaS הם SEMRush ו-ahrefs. שניהם מציעים חיפוש נוח מאוד של מילות מפתח וגם אפשרות לעקוב אחרי מיקומים לאורך ציר הזמן.
מלבד זאת גם ה- Search Console של גוגל מסוגל לעשות זאת. הכלי מאפשר לקבל רשימות של חיפושים עליהם האתר שלנו הופיע ומה היה המיקום הממוצע שלהם ישירות מגוגל (שאר הכלים מציגים מיקום "אבסולוטי" שהוא למעשה פחות מדויק).
החיסרון של הכלי הוא בכך שהוא לא מתייחס כלל לגולשים שמבצעים את החיפושים ואת האופן שבו הם גולשים באתר (למרות שיש אפשרות לחבר אותו עם Analytics כדי לקבל נתונים חלקיים) ולא מסוגל להציג דירוגים של מילות מפתח שלא הופיעו בפועל בדפי התוצאות.
מעקב אחר קישורים
לקישורים המגיעים לאתרי אינטרנט מאתרים אחרים יש חשיבות עצומה בכל מה שנוגע לדירוגים ועבודת קידום האתרים באופן כללי. כלים לניתוח קישורים יכולים להראות לנו בדיוק מהיכן המתחרים שלנו מקבלים קישורים וגם לעקוב אחרי הקישורים שמגיעים לאתר שלנו, כולל זיהוי של קישורים שנמחקו מסיבות כאלו או אחרות.
כלי ה-Software as a Service הנחשבים ביותר בתחום הם Majestic ו-Moz. שניהם גם נותנים "ציונים" לאתרים על סמך פרמטרים שונים. הציונים האלו אומנם רחוקים מאוד מלשקף את "הכוח" האמיתי של האתר בגוגל, אבל אם מתייחסים אליהם כמדד יחסי, ניתן להבין מהם אילו מתחרים הם חזקים יותר ואילו פחות.
אופטימיזציה ברמת האתר
אופטימיזציה ברמת האתר (נקראת גם On Page) מאפשרת לנו למקסם את התוכן בכל עמוד ועמוד על מנת להגיע לדירוגים גבוהים במנועי החיפוש מבלי להסתמך אך ורק על קישורים.
הכלי הידוע ביותר בתחום, Yoast, הוא תוסף קידום אתרים המתחבר לאתרי WordPress ואתרי Shopify (פלטפורמה לחנויות וירטואליות) ומקל עלינו לבצע אופטימיזציה על סמך מילות המפתח שנבחר לכל עמוד ועמוד.
גם אם אתם לא יכולים להתחבר ל-Yoast, רוב כלי ה-SaaS שהזכרנו למעלה מסוגלים לעזור לכם בכך. שווה לציין שירות אחד נוסף בשם SEO Surfer. הכלי הזה לוקח את האופטימיזציה שלב אחד קדימה ולמעשה בודק את המאפיינים המשותפים של האתרים הכי מדורגים על כל מילת מפתח. על פי המאפיינים האלו הוא מציע לכם כיצד לשפר את העמודים שלכם.
המאמר בשיתוף חברת SEO RUSH - קידום אתרים אורגני בגוגל